Jak utrzymać zdrową florę bakteryjną

Znalezione obrazy dla zapytania oś jelita mózg

O tym co się dzieje z dietą współczesnego człowieka, głośno jest wszędzie. Cukier, sól i tłuszcz wylewają i wysypują się z półek. Żywność przetworzona stała się codziennością wielu ludzi - trudno jest znaleźć w sklepie pewny produkt, a nie każdy ma w okolicy targ. Ten okropny "trend" nie omija ŻADNEGO produktu - od owoców, po mięso. Szkody jakie za sobą pociąga taki sposób odżywiania jest dużo poważniejszy niż "tylko" nadwaga. Żeby uzyskać tak ogromną produkcję mięsa i nabiału jaką zjada dzisiejszy człowiek, producenci i hodowcy tuczą zwierzęta jedzeniem, które nie są one nawykłe jeść, dodają do paszy anytbiotyki i sterydy, a więc wraz ze zjedzeniem mięsa, wypiciem mleka, te szkodliwe produkty trafiają do naszego organizmu, siejąc coraz to powżniejsze szkody.

Dużo ostatnio mówi się o probiotykach, florze bakteryjnej i ogólnie o wpływie bakterii zamieszkujących nasz przewód pokarmowy na nasze zdrowie i życie. Jako ciekawostkę mogę przytoczyć badanie Filipa Scheperjansa i innych badaczy z Uniwersytetu Helsińskiego, które pokazuje, że u ludzi z chorobą Parkinsona występuje zaniżony poziom bakterii Prevotella. Liczebność bakterii Prevotella rośnie podczas diety roślinnej, maleje natomiast podczas spożycia nadmiernych ilości mięsa i nabiału. Oczywiście nie zostało to jeszcze potwierdzone, natomiast trwają badania nad tym, czy tak zmieniony poziom mikrobioty bierze udział w powstawaniu choroby Parkinsona czy tylko jej jej wynikiem. Faktem jest jednak, że poziom mikrobioty spada wraz z wiekiem, a sama choroba Parkinsona najczęściej w starszym wieku - czy więc mniejsza liczebność i różnorodność mikrobioty wpływa na powstanie choroby Parkinsona? Czy dieta roślinna może przeciwdziałać jej powstawaniu? Na to dowodów jeszcze nie ma, niemniej jednak o florę bakteryjną dbać trzeba i na to dowodów nie brakuje.

Tym wstępem chciałam wprowadzić Was do kilku punktów, zasad, które pozwolą Wam chronić waszą mikrobiotę, utrzymując ją w dobrym stanie, co zaowocuje wzmocnieniem odporności i poprawą ogólnej kondycji organizmu.



1. ZREDUKUJ TŁUSZCZ ZWIERZĘCY W DIECIE

Tłuszcz pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza ten utwardzony, ukryty we wszystkich przetworzonych produktach jest szkodliwy dla naszego organizmu. Nie tylko powoduje on tycie, ale też potwierdzono, że łuszcz pochodzący od zwierząt ( jak i samo wysokoprzetworzone mięso) zwiększa ryzyko nowotworu - zwłaszcza raka jelita, piersi czy prostaty. Co więcej, tłuszcz ten wpływa niekorzystnie na mózg, ponieważ zmienia on sygnały przesyłane z jelit do mózgu.

2. ZADBAJ O RÓŻNORODNOŚĆ MIKROBIOTY JELITOWEJ

Różnorodna mikrobiota korzystnie wpływa na naszą odporność, przeciwdziała rozwojowi przewlekłych chorób mózgu itd. Aby flora bakteryjna była różnorodna, należy spożywać produkty zawierające naturalne probiotyki, a ograniczyć te niszczące je. Co za tym idzie, w naszej diecie powinno występować rośliny i owoce, kiszonki, jogurty i kefiry, ale i zioła. Unikaj natomiast przetworzonych produktów, cukru, tłuszczu zwierzęcego i mięsa pochodzącego z masowej produkcji.

3. UNIKAJ PORDUKTOW MASOWEJ PRODUKCJI

Wybieraj produkty sprzedawane na bazarach i ryneczkach, od miejscowych rolników i farmerów, a staraj się omijać supermarkety z produktami pochodzącymi z masowej produkcji. Zawsze czytaj etykiety. Jeśli myślisz, że pięknie wyglądające owoce i warzywa w supermarkecie to samo zdrowie, to mylisz się, bo również, jako produkty masowej produkcji, są pełne pestycydów i chemikaliów używanych do zwiększenie polnów. Są one nierzadko modyfikowane genetycznie, smarowane i konserwowane, aby zachowały swój piękny wygląd.

4. JEDZ ŻYWNOŚĆ FERMENTOWANĄ

W naszej polskiej diecie nie brakuje kiszonek, jednak kupując w sklepie ogórki czy kapustę, upewnij się, że kupujesz te kiszone, a nie kwaszone, które nie są nic warte, jeśli chodzi o zawartość probiotyków. W domu sami możecie przygotować np. popularne ostatnio kimchi, które jest zdrowe i zawiera mnóstwo probiotyków, które poprawią stan waszej mikrobioty jelitowej. Jak już wspomniałam w pierwszym punkcie, kefir i inne fermentowane produkty mleczne są również świetnym źródłem zdrowyc bakterii, jednak pamiętajcie o tym, aby nie były one tłuste.

5. UWAŻAJ NA STRES

Stres zabija naszą mikrobiotę i niekorzystnie wpływa na trawienie - jest to szczególnie ważne w trakcie ciąży, bo to właśnie w tym okresie tworzy się mikrobiota dziecka, i jest ona w pełni zależna od tej znajdującej się w organizmie matki!

6. ZJADAJ MNIEJSZE PORCJE I RÓB POSTY

O mniejszych porcjach wiele mówić nie trzeba, natomiast co do postów, które obecnie są dość gorącym tematem, chciałabym napomknąć, że takie krótkie, okresowe posty pomagają oczyścić organizm ze szkodliwych substancji, co więcej taki post "resetuje" nasze mechanizmy zmysłowe, do których nawykliśmy podczas nieodpowiedniej diety. Dotyczy to również mechanizmu kontroli apetytu i tak zwanych "ciagątek" na okreslone produkty.

7. NIE JEDZ POD WPŁYWEM SILNYCH EMOCJI I STRESU

Kiedy jesteśmy pod wpływem silnych emocji, nasz organizm produkuje mieszankę hormonalną, która wpływa na całe ciało, również na jakość trawienia - lub jego brak. Może to prowadzić do bóli brzucha, zaburzenia przepływu impulsów nerwowych w osi jelita-mózg, co może prowadzić do mdłości. Sustancje odżywcze z pożywienia nie będą się poprawnie wchłaniać, co doprowadzić może do poważnych problemów zdrowotnych. Wyjściem może być jedzenie w dobrym towarzystwie, celebrowanie posiłków, i zdecydowanie nie jedzenie podczas stresu.

Kilka prostych puntków, których wporwadzenie nie powinno być trudne. Warto być świadomym i uważnym tego, jak, co i kiedy jemy. Nawet jeśli jeszcze brakuje nam dowodów na wpływ mikrobioty na rozwój chorób jak np. choroba Parkinsona, to czy nie lepiej dmuchać na zimne?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...