Jak wygląda praktyka ashtanga jogi

Znalezione obrazy dla zapytania ashtanga yoga

Tristana, to w ashtanga jodze trzy miejsca skupienia. Pierwsze - pranayama, drugie - asana i trzecie -  driszti. Asany są fizycznym aspektem praktyki, pierwszym, na którym powinien skupić się uczeń. Dla wielu ludzi, praktyka ashtangi jest bardzo fizyczną praktyką i sporo czasu może zajć zmiana tego poglądu.  Im dalej w las, tym więcej dróg się otwiera i tak też jest z praktyką ashtangi, im dłużej ją praktykujemy tym więcej ukrytych ścieżek odkrywamy, przekonujemy się czym jest medytacja w ruchu.

Dla początkujących, praktyka ashtanga jogi może wydawać się bardzo skomplikowana, pełna niejasności i szczegółów, które trudno jest znaleźć. Najlepszą drogą jest oczywiście znalezienie nauczyciela, który będzie prowadził Was przez całą ścieżkę, ale praktyka własna jest równie istotna.

Asany w ashtanga jodze podzielone są na serie - serię pierwszą, serię drugą, serie zaawansowane, które dzielą się na 4 kolejne zestawy asan A, B, C, D. Łącznie daje to 6 serii ashtangi. Każda seria zaczyna się Powitaniami Słońca A i B oraz pozycjami stojącym, a kończy asanami kończącymi.
Nie można przejść do drugiej serii, jeśli wcześniej nie opanuje się wszystkich pozycji serii poprzedzającej, co trwa latami.

UKŁAD SERII:

1. Powitania słońca A i B - element stały dla każdej serii
2. Pozycje stojące - element stały dla każdej serii
3. Pozycje właściwe serii (1,2, zaawansowanej A, B, C, D).
4. Pozycje kończące - element stały dla każdej serii


Tradycyjna metoda ashtanga jogi (Mysore) polega na dodawaniu do praktyki asny po asanie. Początkujący uczeń wykonuje Powitania Słońca i jedną lub dwie pozycje stojące, po czym przechodzi do pozycji lotosu i utputhih:
 Znalezione obrazy dla zapytania utpluthih

Wychodzi więc na to, że pierwsze praktyki ashtangi trwają niecałe pół godziny! Następnie uczeń może przechodzić do kolejnych asan, w trakcie każdej praktyki dodwać po jednej - jeśli sprawia ona trudność nie nalezy dodawać kolejnych.

Obecnie w szkołach jogi stosuje się inną metodę nauczania. Uczniowie chodzą na zajęcia prowadzone, modyfikując pozycje, których nie są w stanie wykonać. Mówi się, że sprawne opanowanie Pierwszej Serii trwa 3-5 lat! 

Jak przejść od pierwszej serii do drugiej

Przejście z jednej serii do serii nastepnej wygląda podobnie w każdym przpadku. Po wykonaniu Pierwszej Serii, nie przechodzimy do asan kończących, ale asana po asanie dodajemy pozycje z serii drugiej. Zazwyczaj dochodzi się w ten sposób do dodania nawet połowy asan z drugiej serii, do pierweszej, po czym wykonuje się asany kończące. Taka praktyka zancznie się wydłuża i może być ona szokiem dla organizmu, dlatego warto robić to ostrożnie, z uwagą i nie próbować przyspieszać, tylko powoli opanowywać asana po asanie. Kiedy do pierwszej serii dodaliśmy już co najmniej połowę asan z serii drugiej, należy serię rozdzielić i praktykować serię Drugą oddzielnie, ale ciągle budując ją asana po asanie.  Wtedy też serię pierwszą ćwiczy się raz w tygodniu.

W ramach dodawania asan serii drugiej, można stopniowo zmniejszać liczbę asan z serii pierwszej, aby nie forsować ciała.

Jak często praktykuje się Ashtanga Jogę

Ashtangę zaleca się praktykować 6 razy w tygodniu, jednak początkujący, dla własnego bezpieczeństwa powinni stopniowo, z tygodnia na tydzień dodawać kolejne praktyki w tygodniu. Proces ten wygląda łagodniej, kiedy stosuje się tradycyjną metodę nauki, ponieważ pierwsze sesje są po prostu krótsze i mniej wymagające.

Ashtanga jogę zaleca się również (zresztą jak każdą jogę) praktykować rano, kiedy nasz umysł jest świeży i nierozproszony, jednak oczywiście nie każdy może sobie na to pozwolić, warto dlatego zwrócić uwagę na własne podejście, własne ciało, a oddanie praktyce przyniesie efekt, bez względu na to, czy kategorycznie jesteśmy w stanie przestrzegać wszystkich zasad.

Ćwiczcie, a wszystko przyjdzie samo.

Tygodniowa rutyna praktyki ashtanga jogi

Ashtanga joga ma swoją tygodniową rutynę jeśli chodzi o praktykę jak i sposób dodawania kolejnych asan. Pierwszym dniem tygodnia jes niedziela, a ostatnim piątek. Sobota przeznaczona jest na odpoczynek (podobnie jak dni pełni Księżyca, Nowiu). Wg teorii uważa się, że Saturn (czyli opeikuńcza planeta soboty), który jest planetą pracy i wzmaga on suchość, chłód i kurczliwość w ciele, dlatego też, nalezy w ten dzień powstrzymać się od forsowania ciała.

Niedziela - Słońce - źródło oświecenia
Poniedziałek - Księżyc - dobry dzień na podejmowanie wyzwań
Wtorek - Mars - jako że ma on agresywny charakter, nie nalezy w ten dzień dodawać nowych pozycji do praktyki
Środa - Merkury - czyli planeta przeciwności
Czwartek - Jowisz - wzrost i jedność
Piątek - Wenus - miłość
Sobota - Saturn - suchość, kurczliwość

Również praktyka serii zależna jest od dni tygodnia. Tak na przykład ucząc się Serii Drugiej, należy dodawać nowe asany w każdy dzień poza piątkiem, a pierwszą serię wykonujemy w ostatni dzień tygodnia. Jeśli opanowaliśmy już Drugą Serię, wykonuje się ją od niedzieli do czwartku, a w piątek praktukuje się Pierwszą Serię. Podczas nauki Serii Zaawansowanych (A, B, C, D), w niedzielę praktukuje się Drugą Serię, Pierwszą w piątek, a pozostałe dni dodaje się asany zaawansowane do seri drugiej. Kiedy opanowaliśmy już wszystkie serie, plan wygląda nastepująco: niedziela - Seria pierwsza, poniedziałek - seria zaawansowana A, wtorek - seria zaawansowana B, środa - seria zaawansowana C, czwartek - seria zaawansowana D, piątek - seria pierwsza, sobota - odpoczynek.

Czy ashtanga jest surowa?

Wielu ludzi indentyfikuje ashtanga jogę, jako praktykę surową, w której nie ma miejsca na słabość i odstępstwa, jest to jednak kompletna nieprawda. Ashtanga nie nakłada żadnego nacisku na prawidłowe ustawienie cieła, idealne wykonanie asany nie istnieje, ponieważ każdy z nas jest inny. W astandze istotny jest oddech, połączenie oddechu z ruchem, samo wykonywanie asany nie ma sensu, jeśli nie towarzyszy jej świadomy oddech. Ustawienie ciała musi być naturalne i nawet jeśli nauczyciel próbuje ustawiać nas inaczej, a my czujemy silny opór w ciele, warto posłuchać właśnie ciała! Z ciałem nalezy postepować delikatniem, a odwdzięczy się ono sprawnością na długie lata.

***************************************************

Kolejne wpisy dotyczące ashtangi:

1. Kluczowe pozycje serii
2. Skoki w Ashtanga jodze
3. Siła i elastyczność w Ashtanga jodze
4. Driszti



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Świat jogi dla wszystkich , Blogger