Kiedy przejść do kolejnej serii Ashtangi czyli kluczowe pozycje



Praktujesz Ashtangę już dłuższy czas i zastanawiasz się czy to już ten czas, żeby przejść do kolejnej serii? Otóż nie istnieje konkretna zasada, która mówiłaby, kiedy i po jakim czasie powinno przejść się krok dalej. Jest to bardzo subiektywny temat, zależny od osobistej praktyki, ciała, samopoczucia. Istnieją jednak "przesłanki"czy też wyznaczniki, które można obserwować i na ich podstawie ocenić, czy to już jest ten moment.

Zanim przejdę konkretnie do omówienia kluczowych pozycji, których wykonywanie może świadczyć o gotowości do przejścia do kolejnej serii, opiszę krótko charakterystykę każdej z serii, ponieważ jej zrozumienie jest istotne dla oceny, czy jesteście gotowi i czy seria "wykonała swoje zadanie".

Pierwsza seria nazywana też jest yoga-chikitsa, czyli terapia ją. Charakteryzuje się ona dużą ilością skoków, wykorzystaniem sporej siły i skupieniem się na mięśniach tylnych uda, jako że mięsnie te stosunkowo łatwo wydłużają się, pomagają one w zabezpieczeniu dolnej części pleców. Dodatkowo pierwsza seria bogata jest we wszelkiego rodzaju skłony i skręty, co uciska przód ciała, masując organy wewnętrzne.

Druga seria nazywana jest nadi-śodhana czyli oczyszczenie systemu nerowego, co widać w dużej ilości wygięć do tyłu. Jako że ywgięcia są bardzo pobudzające, wykonuje się je na zmianę z pozycjami z nogami za głową co działa wyciszająco. Ważne jest, aby pilnować snu i odpoczynku w trakcie praktyki drugiej serii, ponieważ zwłaszcza na początku, może ona pobudzać zbyt mocno, co mogłoby doprowadzić do bezsenności, kołatań serca czy koszmarów.

Serie zaawansowane, nazywane są też zrównoważoną siłą - sthira-bhaga. Wymagają one stałości ciała i umysłu, wykorzystują to, czego uczyliście się podczas pierwszej serii - zgrania ruchu z oddechem. Największym wyzwaniem są pozycje balansujące, które przeplatane są vinyasami,

Chociaż nie istnieje perfekcyjne wykonanie pozycji, ani jednego modelu, który należy osiągnąć, ważne jest uzyskanie swojego rodzaju lekkości i łatwości w wykonywaniu asan. Pamiętajcie, że wszystkie one zostały ułożone tak, aby budować podstawy do każdej kolejnej. Pochopne przejście do kolejnej serii może spowodować więcej szkód niż zysku - nie ma potrzeby na pośpiech. Zaakceptujcie proces i cieszcie się z drogi a nie oczekujcie efektów z kalendarzem w ręku.

POZYCJE KLUCZOWE DLA PIERWSZEJ SERII

Znalezione obrazy dla zapytania marichyasana D
Marichyasana D - to głęboki skręt z jedną nogą w lotosie. Jest to pozycja wymagająca elastyczności w plecach, ale i otwartych bioder może poskutkować efektem odwrotnym, więc warto uzbroić się w cierpliwość. Należy zaakceptować, że kolano nogi lotosowej może bardzo długo (lub nawet nigdy) nie położyć się całkowicie na ziemi i nie jest to żadnym wyznacznikiem opanowania pozycji. Najważniejszym krokiem do opanowania właśnie tej asany powinno być dążenie do zaplecienia rąk z tyłu i utrzymaniu prostych pleców.

Znalezione obrazy dla zapytania supta kurmasana

Supta kurmasana to kolejna istotna pozycja pierwszej serii, której wykonywanie może świadczyć o gotowości do przejście do serii drugiej. Chodzi tutaj o założenie nóg za głowę samodzielnie, bez pomocy.

Znalezione obrazy dla zapytania baddha konasana

Baddha-konasana to świetna pozycja, której wykonywanie ułatwi wykonywanie innych pozycji, typu marichyasana i supta-kurmasana. Warto pracować nad nią codziennie, siadając w niej po kilka minut, dając kolanom opaść na ziemię.

POZYCJE KLUCZOWE DLA DRUGIEJ SERII

Znalezione obrazy dla zapytania paśasana

Paśasana, to niewinnie wyglądająca pozycja, której poszczególne elementy mogą być "zdradliwe". Pierwszym krokiem będzie tutaj osiągnięcie splotu dłoni za plecami. Następnie należy pracować nad opuszczeniem pięt na podłogę (może to potrwać dłużej).


Znalezione obrazy dla zapytania kapotasana

Kapotasana - czyli królowa asan drugiej serii i wygięć. Moment pełnego opanowania pozycji następuje, kiedy jesteśmy w stanie dłońmi złapać się za stopy, jednak już sięgnięcie palcami jest dużym sukcesem i miejscem do praktyki.

Znalezione obrazy dla zapytania dwi pada sirsasana

Jako że wygięcia w tył muszą być równoważone, to po kapotasanie należy opanować dwi-pada-sirsasanę która wyważy siłę i elastyczność. Pozycja ta jest bardzo trudna i zatrzymuje na sobie wielu uczniów. Nie ma innej opcji jak opanować ją, przez powtarzanie i próby - jej niewykonywanie świadczy o braku gotowości do przejścia do serii zaawansowanej czy nawet kolejnej pozycji.

Znalezione obrazy dla zapytania karandavasana

Karandavasana nie jest również łatwą pozycją. Minimum to możliwość samodzielnego zejścia w dół do pozycji - jednak podniesienie się z niej nie jest koniecznym warunkiem przejścia do nauki kolejnej pozycji. Warto nad tym jednak praktować, ponieważ siła do niej potrzebna będzie niezbędna w seriach zaawansowanych.

SERIE ZAAWANSOWANE

Nie istnieje żadne "zgrupowanie" kluczowych pozycji w seriach zaawansowanych, z bardzo prostego powodu - po prostu wszystkie one są niezbędne. Jedne będą prostsze inne trudniejsze, jest to sprawa całkowicie indywidualna.

Pamiętajcie, że we wszystkich tych kluczowych asanach nie chodzi o perfekcję, a o ich samodzielne wykonywanie, o swojego rodzaju biegłość. Normalne jest dłuższe zatrzymanie się na pozycjach kluczowych, gdyż to one budują podstawy do dalszych, trudniejszych asan. Każdą z asan można dostosować do ograniczeń ciała, aby jej wykonywanie było bezpieczne. Można wprowadzać sekwencje przygotowujące. Nikt nie pomoże w tej kwestii lepiej, niż doświadczony nauczyciel. Czasami warto powtórzyć kluczową asanę (lub inną sprawiającą kłopot) nawet kilka razy, ponieważ w ten sposób oswajamy z nią nasze ciało, budujemy jego pamięć i rozwijamy. Pamiętajcie też, żeby nie pomijać tych asan, które są zbyt trudne, każda próba się liczy, a krok po kroku dojdziecie do jejopanowania. Przecież niktWam czasu nie liczy. Czerpcie przyjemność z praktyki a nie tylko z jej efektów. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...