Sposoby pracy w yin jodze



Kiedy mówimy o zasadach pracy w yin jodze, pierwszą jaka przychodzi do głowy jest: podczas przyjmowania pozycji, dochodź tylko do punktu, w którym czujesz opór w ciele - nie dalej. Jest to istotne, ponieważ daje ciału czas na otwarcie się, "puszczenie blokad" i dzieje się tak z czasem. Zazwyczaj po kilkudziesięciu sekundach czy minucie, ciało otwiera się, jednym warunkiem jest odpowiedni punkt zatrzymania, czyli nie przekraczanie granicy, w której powięzi w ciele uszkadzają się. Jeśli do tego dojdzie, niestety zamiast postępu, bierzemy duży krok w tył.  Jest to swojego rodzaju zabawa z granicami. Delikatne uczucie rozciągania jest pożądane, natomiast wszelkiego rodzaju poczucie wykręcenia, rwania czy po prostu bólu jest sygnałem, że nie pracujemy w zgodzie z ciałem.

A więc pierwszym krokiem, pierwszą tattvą yin yogi, jest znalezienie granicy.

Drugą natomiast jest bezruch. Po przyjęciu pozycji, dojściu do optymalnej granicy, zostajemy w niej bez ruchu. Ruch następuje, kiedy poczujemy duży dyskomfort - wtedy należy wycofać się, lub jeśli ciało póści, należy naturalnie pozycję pogłębić.

Tkanki yin, które ćwiczy się podczas praktyki yin yogi, są tkankami nieelastycznymi, które źle ragują na duże obiciążenie i szybkie ruchy, dlatego jedyną formą pracy z nimi, może być właśnie bezruch.

Kolejnym pytaniem, ktore przychodzi do głowy jest, jak długo należy pozycję utrzymywać?. Warto zaznaczyć, że każde ciało jest inne i ciężko jet podać unwersalną zasadę, poza taką, że tak jak głębokość pozycji, jak i czas jej trwania powienien być optymalny, czyli taki, który nie spowoduje dodatkowych uszkodzeń, bólu, ale nie będzie też całkowicie bezwysiłkowy czy neutralny dla naszego ciała.
Można powiedzieć, że po uśrednieniu czasu, można utrzymywać pozycję od 3-5 minut. Natomiast początkujący mogą zaczynać nawet tylko od minuty! Niektóre pozycje możemy być w stanie utrzymywać łużej niż inne i to też jest w porządku! Idealnym sygnałem na przerwanie pozycji jest uczucie walki, tak fizycznej jak i psychicznej. Jeśli pozycja daje Wam uczucie zdenerwowania, raczej niż uspokojenia umysłu, to nie jest ona korzystna w danym momencie.

Jak często praktykować yin yogę? W świecie popularna (i słuszna) jest opinia, że mieśnie potrzebują około jednego do dwóch dniach na regenrację - jednak tutaj mówimy o treningu yang, który generuje mnóstwo produktów ubocznych metabolizmu, które ciało musi usunąć. Trening yin natomiast w większym stopniu nie generuje żadnycyh produktów ubocznych, przyczynia się natomiast do powstrawania mikroskopijnych uszkodzeń tkanek łącznych, jednak wg badań, ciało nie potrzebuje kilku dni na ich regenerację. Podczas badana dotyczącego obserwacji obciążania uszkodzonych stawów u pacjentów z niekostnym ograniczeniem stawów wykazało, że programem działającym najlepiej jest było łagodne rozciąganie, powtarzanie kilka razy dziennie, przez siedem dni w tygodniu. * ( o badaniu można przeczytać na: www.dynasplint.com/pdfs/contracture.pdf)
Do tego dochodzi również krzywa starzenia się, która zakłada, że kiedy jesteśmy młodzi i dominuje w nas energia yang, taki też trening powinniśmy stosowć. Im starsi jesteśmy, tym więcej energii yin w nas się pojawia, więc wi cześciej yin jogę powinniśmy praktykować. Dlatego też częstotliwość praktyki yin jogi, powinna być dobrana poprzez obserwację odczuć z ciała - jego potrzeb.

**********************************************

Podobny obraz

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Świat jogi dla wszystkich , Blogger