Yin Joga, część 1 - charakterystyka

Podobny obraz



Pochodząca z filozofii chińskiej koncepacja yin i yang, dwóch przeciwnych, aczkolwiek uzupełniających się sił nie jest nowa. Czy jednak kiedykolwiek zastanawialiście się, czy nasza praktyka jogi ma cechy yin czy yang? Czy tę koncepcję w ogóle można odnieść do jogi? Zanim przejdę do samej yin jogi, krótkie przypomnienie o siłach yin i yang.

Yang - jest reprezentowane przez słońce i charakteryzuje się aktywnością, ciepłem, symbolizuje męskość, W ciele tkankami yang są: mięśnie
Yin - to symbol kobiecości, reprezentowany przez księżyc, bierność, zimno. W ciele tkankami yin są: ścięgna, stawy, więzadła.

Jak już powiedziałam wcześniej yin i yang uzupełniają się i jedno nie istnieje bez drugiego. Więc jeśli pijesz herbatę i jest ona ciela - yang, to jej ciepło odczuwa się poprzez kontrast do zimnego yin - czyli inaczej mówiąc, nie poczulibyśmy ciepła yang, gdyby nie zimno yin. To właśnie reprezentuje kropka w symbolu yin/yang. Dla zachowania równowagi, yin może stać się yang i na odwrót.

Obecna praktyka jogi w wiekszości charakteryzuje się siłą yang. Jest dynamiczna i skierowana na ćwiczenie mięśniowej części ciała - czyli właśnie "tkanki yang". Natomiast dla zachowania równowagi, nasze ciało potrzebuje rónież praktyki yin  - czyli ćwiczenia ściegien i więzadeł. I tutaj właśnie przechodzimy do charakterystyki yin yogi.

Kiedy wybieramy się na zajęcia jogi, głównym powodem jest zazwyczaj poprawia zdrowia fizycznego i psychicznego, poprawa kondycji, relaks. Cel ćwiczenia jogi "yin"  może być dokładnie taki sam, jedyną różnicą będzie tutaj sposób wykonania ćwiczeń i jej działanie. Tak jak już wspomniałam, joga yin, będzie ćwiczyła w uproszczeniu "głębsze" tkanki ciała. Jako że mowimy tutaj o ćwiczeniu tkanek takich jak stawy, musimy robić to bardzo ostrożnie aby nie zrobić sobie krzywdy. I tutaj kolejny raz pwróćmy do dualizmu yin i yang. Pamiętajcie, że to nie sama joga ma charakter yin i yang, a sposób jej wykonywania, stąd bierze się wyjątkowośc jogi yin - będzie ona charakteryzowała się typowymi ruchami yin - powolnymi, utrzymywaniem długo jednej pozycji, biernymi.

W ćwiczeniach obowiązuje zasada, że siłą yang działamy na tkanki yang, a siłą yin działamy na tkanki yin. Zmienianie tego, może prowadzić do powaznych uszkdozeń, ale również brak równowagi, będzie szkodliwy, dlatego nie można zapomnieć o odpoczynku, o regeneracji.

Jak już wspomniałam wcześniej, w yin jodze ważny jest sposób wykonywania asan, który jest statyczny, przez co w przeciwieństwie do jogi yang, nie potrzebuje on tak wielu asan. W jodze yin stosuje się tylko 36 pozycji (nie licząc modyfikacji). Są one łączone w sekwencje i tak, mają konkretne przejścia. Tak jak inne style jogi, ważny jest temat główny i powiedzmy logika, wykonywanych asan. 

Nie ma bezwzględnych zasad co do tego, kiedy trzeba ćwiczyć yin jogę, jednak istnieją pewne zalecenia, które pomogą Wam ćwiczyć bezpiecznie.

Yin jogę ćwiczy się, kiedy mięśnie są nierozgrzane (dzięki temu nie będą zabierały nacisku tkankom głębszym - kiedy są rozgrzane, są bardziej elastyczne, co powoduje, że "blokują" one pracę tkankom głębszym, przez wykonywanie pracy). Skoro potrzebujemy aby nasze mięśnie były nierozgrzane, warto rozważyć praktykę poranną, przed praktyką yang. Praktyka wieczorna też ma wiele zalet, ponieważ pozwala uwolnić umysł od napięc, uspokoić i zapewnić głębszy sen. Jedyną zasadą jest: nie wykonuj praktyki yin po praktyce yang. 
Szczególnie polecana  joga yin jest w okresie letnim i wiosenmy, kiedy siłą rzeczy dominuje yang - praktyka jogi yin, zapewni nam równowagę.
Pamiętajcie, że praktyka yin jest bardzo spokojna, więc korzystajcie z niej, kiedy jesteście zestresowani, podburzeni, potrzebujecie relaksu. Szukajcie równowagi.

Chociaż yin joga jest praktyką niezwykle delikatną i leczniczą, to pamiętajcie, że jednak są to ćwiczenia fizyczne i ich wykonywanie należy skonsultować z lekarzem w przypadku problemów zdrowotnych, ciąży itd.

*****************************************************************
W kolejnym poście omówię sposób pracy w yin jodze, a części 3 przejdę do poszczególnych asan i budowania sekwencji własnej. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Świat jogi dla wszystkich , Blogger